ریاضی شیرین

ریاضیات یکی از ساده‌ترین و در عین‌حال زیباترین دانش‌هاست و هرکسی می‌تواند به آن دست یابد. له‌وی‌تین در کتاب «حماسه‌ی هندسه» می‌گوید: اگر شما شنیدید که کسی می‌گوید من ریاضیات را دوست ندارم، باور نکنید. ریاضیات را نمی‌توان دوست نداشت. ریاضیات هم در بیرون و هم در درون ما وجود دارد. تنها می‌توان ریاضیات را شناخت یا نشناخت.

وقتي حوصلتون سر ميره....

تا حالا به ای فکر کردید که یک سری جمع و تفریق ساده و بازی با اعدا چقدر می تونه جالب باشه و معمولا تولید روندی که بتواند منجر به تولید یک عدد خاص شود همواره مورد بحث و کنکاش بوده است و این مطلب نیز نمونه ای از یکی از روش های تولید اعداد از پیش تعیین شده است .

روش اجرا :......

ادامه نوشته

نظريه طبيعي مجموعه ها

نظریهٔ طبیعی مجموعه‌ها در اواخر قرن نوزدهم به وسیله جرج کانتور پایه‌گذاری شد تا به ریاضیدانان اجازه دهد که با مجموعه‌های نامتناهی کار کنند. نتیجهٔ چنین نظریه‌ای این بود که می‌توان بر روی مجموعه‌ها هر عملی را بدون محدودیت انجام داد یا هر مجموعه‌ای را بدون محدودیت در نظر گرفت که این ما را به سوی پارادکس‌هایی چون پارادکس راسل سوق می‌دهد.

در حقیقت در ادامهٔ گسترش این نظریه، این سوال برای ریاضیدانان پیش آمد که آیا چیزهایی که به عنوان مجموعه در نظر گرفته می‌شوند، واقعاً مجموعه هستند؟ چه چیزی را می‌توان به عنوان مجموعه در نظر گرفت و چه چیزی را نمی‌توان؟ معیار اینکه بگوییم یک شی ریاضی مجموعه است یا نه چیست؟

 

ادامه نوشته

كتاب عمو پترس و انگاره گلدباخ

حدس گلدباخ یکی از قدیمی‌ترین مسئله‌های حل نشده در نظریه اعداد و تمام ریاضیات است که بیان می‌کند: «هر عدد صحیح زوج بزرگ‌تر از ۲ را می‌توان به صورت مجموع دو عدد اول نوشت.» به عنوان نمونه ۴ = ۲ + ۲ و ۶ = ۳ + ۳ و ۸ = ۵ + ۳ و ۱۰ را می‌توان به دو حالت به صورت جمع دو عدد اول نوشت (۱۰ = ۷ + ۳ و ۱۰ = ۵ + ۵).

حدس گلدباخ در سال ۱۷۴۲ میلادی توسط کریستین گلدباخ در نامه‌ای به لئونارد اویلر مطرح شد. در واقع صورت اولیهٔ این مسئله بیان می‌داشت که «هر عدد بزرگ‌تر از ۲، مجموع سه عدد اول است.» که با توجه به اینکه عدد ۱ در آن زمان (بصورت قراردادی) جزو اعداد اول دانسته می‌شد، توجیه‌پذیر بود.

نتایج یک پژوهش در سال ۲۰۱۴ نشان داد که حدس گلدباخ برای همهٔ اعداد زوج کوچکتر از ۴ × ۱۰۱۸ درست است

ادامه نوشته

عدد 142857

عدد 142857 ویژگی های جالبی دارد اگر اعداد 1 تا 6 را در این عدد ضرب کنیم فقط جای ارقام تغییر می کند یعنی :

2×142857 = 285714

3×142857 = 428571

4×142857 = 571428

5×142857 = 714285

6×142857 = 857142

و در آخر :

۷×142857 = 999999

عجايب عدد هفت

*رنگین کمان 7 رنگ دارد .

*عجایب جهان 7 تا هستند .

* سوره حمد که اولین سوره قرآن است 7 آیه دارد .

* آسمان 7 طبقه دارد .

*موسیقی ایران و یونان 7 دستگاه دارد .

* 7 نوع ساز بادی وجود دارد .

* 7 نت موسیقی وجود دارد .

* ایرانیان برای اهورامزدا 7 صفت نیک بر می شمردند .

* سفره سال نو 7 س دارد .

* عرفای بزرگ برای عشق و وصال 7 مرحله طی می کنند .

* طواف نیز 7 بار است

رابطه ای جالب

 

 سیزده هزار و هشتصد و سی و هفت ضربدر سن شما ضربدر هفتاد و سه امتحان کنید ضرر ندارد 

سن شما و سن شما و سن شما=x73سن شما13837x

فرمول جالب

یک فرمول جالب براتون دارم

ولی نه الان؛

به زودی.....